Richard Duinmayer Blogger / auteur
Online marketing, Online beveiliging, Quantified self, Automatisering

Generatie I van inefficiënt



Like it? Share it!






Geïnspireerd door een willekeurige man in de trein die op zijn iPad een e-mail aan het tikken was met daarin een agenda voor een teammeeting.

Ik kon het scherm van zijn iPad helaas goed zien, omdat ik een half uur naast hem moest staan in de trein omdat die weer eens vol zat. Wat voor team en wat voor meeting daar gaat dit artikel niet over. Het gaat mij meer om de snelheid waarmee deze man het mailtje (met 5 of 6 agendapunten) aan het samenstellen was. Ik kan je alvast verklappen; dit was niet heel snel. Volgens mij (ik heb er geen timer naast gehouden natuurlijk) was deze man zeker 15 minuten met dat mailtje alleen bezig (geen multitasking). Dat is dus drie minuten per agendapunt. 3 minuten… Zolang duurt een gemiddeld liedje. In die tijd kun je een compleet verhaal pitchen.

De wereld is in een rap tempo aan het veranderen. Met iPads, tablets en mobiele telefoons. Allemaal zonder fysiek (goed) toetsenbord. Mensen vervangen kun oude laptops en desktops massaal voor tablets. We kunnen wel tekst typen op die devices, maar het is het allemaal net niet. We hebben geen toetsenbordcombinaties om snel even een tekst (of een deel van de tekst) te knippen en te plakken. Of om een paar woorden te selecteren met een toetsenbordcombinatie. Of pijltjestoetsen om snel naar een bepaald gedeelte van de zin te gaan. We moeten het op die devices allemaal met een vinger doen. We zijn ineens niet meer met tien vingers (of 4) aan het typen, maar met 2 of 1.

Het wordt ontzettend inefficiënt op deze manier. We zijn die devices op een hele verkeerde manier gaan gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat Steve Jobs had gedacht dat we zo massaal het oude vertrouwde toetsenbord aan de kant zouden schuiven. Na generatie X, generatie Y, generatie Z en de patat generatie zijn we nu aangekomen bij Generatie I van Generatie inefficiënt.

Een tijdje lang was er een slogan met Waarom doe je dat? "Omdat het kan". Ik wil graag een nieuwe slogan introduceren. Als iemand vanaf vandaag vraagt : "Waarom doe je dat?" "Omdat dit het meest efficiënt is". Weg met dat omdat het kan.

Er is nu echter wel een groot voordeel voor contentmakers. De markt van makers (teksten, liedjes, blogs, series, films, musicals, etc) wordt op lange termijn steeds en steeds kleiner. Mensen gaan minder efficiënt werken. Mensen gaan minder efficiënt om met hun toch al kostbare tijd.

Laat dit een oproep zijn aan alle mensen aan al de lezers van dit artikel. Stop met inefficiënt werken.

Stel je zelf de vraag is wat ik nu doe het meest efficiënt? 
Is wat ik nu doe het beste om mijn tijd te besteden?
En zo niet wat kun je er zelf aan doen om dit te veranderen?

 



Wat vind jij? Laat een reactie achter

Like it? Share it!








comments powered by Disqus

Onderwerpen: Productiviteit, Persoonlijke ontwikkeling