Richard Duinmayer Blogger / auteur
Online marketing, Online beveiliging, Quantified self, Automatisering

Online verkopen is helemaal niet zo makkelijk als het lijkt



Like it? Share it!






Je hebt een prachtig product gemaakt. Dit product wil iedereen hebben, je bent daar 100% zeker van! 
Je maakt een super mooie website. Mensen kunnen nu je product kopen / downloaden.
Jij bent er helemaal klaar voor. Laat al die klanten maar komen om je product te kopen!

Maar na een tijdje denk je waar blijven die mensen? Waarom krijgt je website geen hits? En waarom krijg je na een paar hits nog geen verkopen? 

De statistieken zijn bedroevend. Je tweakt je website nog wat verder en maakt het nog beter en duidelijker dan dat het al was. De statistieken zijn nog steeds bedroevend. Je zoekt een toevlucht tot online advertenies, die werken aardig maar ze werken maar even en leveren niet voldoende op om zelfs de advertentiekosten te dekken. En zodra je stopt met die betaalde advertenties zakken de bezoeken helemaal in tot een dieptepunt.

Hoe kan het toch zo moeizaam gaan? Is er niet een magische truc? 

Kort antwoord, nee. Er is geen magische truc. Want als die er was dan zou iedereen die truc toepassen met als gevolg dat die truc gelijk niet meer effectief is....

Alles wat jij doet aan promotie heeft geen nut, niet je sociale media posts, niet je mooie blog, niet je dure website zolang de klanten / bezoekers het nut van jouw product niet zien zijn ze weer weg en kopen ze niks.

Het internet is groot. Heel groot. Dit kan juist heel bemoedigend zijn maar ook bangmakend. Laten we er wat statistieken bij pakken:

  • Er zijn 1.300.000 blogs op het web
  • Er staan 7 miljoen boeken te koop op Bol.com

Je leest het goed. Miljoenen!

Maar hoe zorg je dat je tussen die miljoenen boeken, websites e.d. eruit springt? Waarom zouden mensen voor jouw product kiezen? 

Het gaat om referenties. Het gaat om mond-tot-mondreclame (niet te verwarren met mond-op-mondreclame...). Mond-tot-mondreclame is nog altijd de krachtigste en meest effectieve marketing-methode die er is. 

Mensen kopen vaak op aanraden van iemand anders een product of dienst van een bepaald merk.  Dus als iemand er een goede ervaring mee heeft en dit verteld aan kennissen, familie en vrienden dan is dit van onschatbare waarde. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zijn op zoek naar echt betrouwbaar advies en betrouwbare gebruikersreviews.

Waarom denk jij dat er zoveel betrouwbare personen in reclames een product aanbevelen? Dit kan zijn vauit een bepaalde rol, een arts, een tandarts of een loodgieter. BN-ers met een bepaalde rol kunnen ook mensen aanspreken. Maar dit alles verliest het wel tegen het echte mond-tot-mondreclame.

Als bedrijf of verkoper zit je in een lastige positie. Je kunt mensen echt helpen zonder dat dit direct geld op zal leveren. Als je mensen helpt uit het goede van je hart en je serieus hun probleem wilt oplossen dan verdien je aan die ene persoon misschien niets maar die persoon heeft wel een positief beeld over jou / jouw bedrijf / jouw product. 

Marketing gaat niet over zenden (er zenden al te veel bedrijf hun berichten). Het gaat over directe en eerlijke communicatie. Het I scratch your back, you scratch mine-principe.

Ik gooi er even een cliché tegenaan maar dit spreekwoord is er ook niet zomaar (al jarenlang)

  • Wie goed doet, goed ontmoet

Kortom, zorg dat wat je doet gemeend is. Zorg niet voor een imago van geldklopperij. Mensen zijn dat zat. Zeker in de huidige tijd maar zolang er nog steeds bedrijven zijn die hun vertrekkende of recent ontslagen managers een flinke premie geven zal dit beeld niet snel veranderen. Jij wilt iets van de mensen dus dan moet jij de mensen ook van te voren iets geven. Jij moet eerst geven voordat zij jou iets geven (al dan niet direct).



Wat vind jij? Laat een reactie achter

Like it? Share it!








comments powered by Disqus

Onderwerpen: Online marketing, Online verkoop