Richard Duinmayer Blogger / auteur
Online marketing, Online beveiliging, Quantified self, Automatisering

Verandering is onvermijdelijk



Like it? Share it!






Verandering is onvermijdelijk, zonder continue verandering gaan er dingen kapot. Het is pompen of verzuipen. Het is eten of gegeten worden. Maar al met al is verandering helemaal niet zo eng of moeilijk als het lijkt. Het is vooral een kwestie van doen.

De laatste maanden en jaren zijn er veel bedrijven failliet gegaan omdat zij overduidelijke signalen hebben gemist en geen goede wending (verandering) hebben gegeven aan de situatie. 

- Halfords vraagt faillissement aan
- Sony gaat 15 procent van smartphonepersoneel ontslaan
- Lotus wil kwart personeel ontslaan
- 130 werknemers weg bij Angry Birds-maker Rovio
- 'Duizenden banen weg door automatisering'
- 'Microsoft voert tweede ontslagronde uit'

Als je een bedrijf bent met vele miljoenen omzet per jaar en dat je dan ineens een hele divisie of groot aantal werknemers moet ontslaan of zelfs helemaal failliet gaat dan heb je de afgelopen maanden onder een grote steen geleefd en de actuele situatie genegeerd. 
In plaats van ruim op tijd kleine veranderingen door te voeren en je aan te passen aan de situatie stel je het uit tot het punt dat aandeelhouders gaan klagen over de winstuitkering (dat is sowieso al een verkeerde insteek voor een bedrijf).

Signalen die je eigenlijk niet kunt missen: 
- Verkopen die dalen is dat geen reden tot paniek?
- Omzet die daalt is dat geen reden tot paniek?
- Personeel moeten ontslaan is dat geen reden tot paniek?
 
Failliet gaan is niet nodig alleen moet je de ballen hebben om in te grijpen en niet te wachten en te wachten totdat het veel te laat is want dan is er inderdaad geen redden meer aan. Zaken veranderen niet zomaar weer terug zoals ze waren. Het is mee veranderen of het is einde oefening.

We zijn een kei in klagen geworden. Klagen op de overheid, klagen op gemeentes, klagen om de economie, klagen op dit, klagen op dat.
Hoe productief zouden we zijn als we minder tijd zouden besteden aan klagen maar aan het omtoveren van de situatie.
De situaties komen vaak niet uit de lucht vallen. Je bent niet van de een op andere dag failliet als bedrijf.

Stel je maakt al jarenlang succesvol wenskaarten in alle soorten en maten. Je omzet is 10 miljoen per jaar (het gaat lekker). Dan ineens komt er een groei met online bedrijven die dezelfde soort kaarten ineens digitaal aanbiedt. Mensen lijken liever een wens alleen nog per mail te sturen in plaats van een echt kaartje te sturen. Stel het bedrijf blijft stug vast aanhouden aan het fysiek willen versturen van kaartjes, wat zou er dan gebeuren? Als het bedrijf de kansen had benut die voor het grijpen waren dan had het de continuïteit voor vele jaren kunnen waarborgen.

Er zijn een hoop spreekwoorden over verandering. Ra ra hoe zou dat nou toch komen?

- Verandering doet leven.
- Verandering van spijs doet eten.
- De tijd baart rozen. (Na verloop van tijd zal de verandering positieve gevolgen hebben.)

We geven te snel de schuld aan externe factoren (want dat ligt voor de hand, is makkelijk, begrijpt iedereen) maar de externe factoren gaan pas jouw bedrijf beïnvloeden zodra jij stopt met innoveren, stopt met veranderen, stopt met aanpassen aan de actuele situatie.

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Dit geldt niet alleen voor beurzen maar voor alle bedrijven. 

Dus onthou verandering is niet eng. Verandering is niet gek. Voor verandering heb je lef nodig.



Wat vind jij? Laat een reactie achter

Like it? Share it!








comments powered by Disqus

Onderwerp: Productiviteit